Pacaya en plannen

20 februari 2013 - Antigua Guatemala, Guatemala

Mijn laatste blog is alweer een paar dagen oud, dus tijd voor wat nieuws vanaf deze kant van de wereld.

Afgelopen zondag met een huisgenoot de vulkaan Pacaya opgegaan. Eerst een klein uurtje in een shuttlebus naar el parque nacionál, vanwaaruit de tour vertrok. Antigua zelf ligt op 1500m hoogte en dat is prima te doen als je een beetje rustig je ding doet. Een stukje rennen kan wel maar je raakt veel sneller buiten adem dan in NL. Pacaya ligt op ongeveer 2500m hoogte, dus dat is al een groot verschil. En dan ben je dus nog niet op de top. We hadden mazzel met het weer want het was onbewolkt en lekker zonnig dus je kon heel ver zien vanaf de vulkaan, maar de weg er naartoe... Uiteindelijk heb ik halverwege de klim afgehaakt, omdat ik de hoogte niet trok. Bij elke stop -om de 200/300m- stond ik als een hijgend paard tegen een muurtje geleund om op adem te komen en na elke nieuwe klim was ik sneller buiten adem. Ik had ook op de taxi natural (paarden!) kunnen stappen, maar daarmee kom je ook niet helemaal bovenaan. Onderaan de top is nog een soort bergwandje waar je tegenop moet klimmen en dat leek me geen strak plan. Wel balen dat ik niet alles heb gezien dus, maar gelukkig ging de weg naar beneden prima. In één ruk zonder te stoppen. Het was dus echt de combi klimmen/ijle lucht die ik niet trok... Ik moest daarna twee uur wachten in het dorpje aan de voet van de vulkaan tot de rest van de groep terug was, dus ik heb een beetje gezeten, gebaald en met de kindjes van het dorp gespeeld en gepraat. Dat is wel een goede oefening want zij spreken in korte zinnetjes en over simpele onderwerpen, dus kon mezelf wel redelijk verstaanbaar maken. En anders met manos y pies (handen en voeten), hahaha.

De afgelopen dagen eigenlijk niet zoveel ondernomen qua tourtjes in de omgeving, maar veel geleerd en een beetje in Antigua rondgehangen. Paar dagen geleden el mercado ingeweest. Dat is een heel grote overdekte markt waar ze echt alles verkopen (behalve mensen, geloof ik). Heb daar ook een paar foto's van gemaakt voor de sfeerimpressie.
Ik ben gisteren met een ander Nederlands meisje de hele middag bij Skycafé geweest, dat is een superrelaxte bar met een groot dakterras waar je een geweldig uitzicht hebt over Antigua en de omringende bergen en vulkanen. Zij had een skype-afspraak en mijn plan was om in die tijd nog wat te studeren, maar uiteindelijk heb ik de hele tijd met een Canadese man zitten praten die naar dezelfde school gaat. Echt tof hoe je hier binnen no time nieuwe mensen ontmoet en levensverhalen hoort, gaat heel snel. Vandaag voor het eerst de hele les in het Spaans kunnen doen. Praten gaat nog wel hakkelend maar steeds beter, dus ik ga de komende paar dagen lekker ouwehoeren met iedereen die ik tegenkom om 'te oefenen'. Hehe

Vanmiddag ook even een wat duidelijker plan bedacht voor de rest van mijn reis door Guatemala. A.s. zaterdag ga ik samen met een huisgenootje (Vera, uit Duitsland) een paar dagen naar San Pedro en Lago Atitlán (een heel mooi meer bij o.a. San Pedro). In San Pedro schijnt een hotel te zijn waar ze hun eigen natuurlijke hot pools hebben, dus daar gaan we onszelf lekker in de watten leggen en kan ik bijkomen van twee weken hard studeren en veel zien :-) Een dagtrip met een boot op Lago Atitlán zit uiteraard ook in de planning. Een stukje noordelijker ligt Chichicastenango, waar een heel grote mercado (markt) schijnt te zijn. Supertoeristisch , maar wel een goede plek om leuke hebbedingetjes op de kop te tikken en proberen niet te worden beroofd. Vanuit Chichicastenango ga ik door naar Cobán, een stad aan de grens van (of net in) de 'highlands' van Guatemala. Plan is om daar in ieder geval géén heuvels te gaan beklimmen; verder zie ik het wel. Vanuit Cobán door naar Semuc Champey en Lanquín voor de grotten en watervallen. Waarschijnlijk kan ik wel een dag of vier vertoeven in Semuc want er is daar genoeg te zien. Na een paar dagen door naar Flores, een grotere stad in het noorden van Guatemala, en vandaaruit een dagtrip naar de Mayaruïnes in Tikal. Ik heb gehoord dat je je in Flores ook wel een paar dagen kunt vermaken, dus de twee weken die ik nog heb in Guatemala krijg ik wel volgepland.
Daarna: Honduras! Ik wil via park Livingstone (waar ik natuurlijk wel even gaan rondkijken) de boot pakken om sneller op Utilla te komen. Dat is de makkelijkste manier om de grens over te gaan en het scheelt je een paar uur in de shuttlebus over land.

Maar ja, zo is het plan nu. De plaatsen die ik nu heb genoemd, wil ik sowieso heel graag zien maar als ik een toffer plan bedenk, ga ik daar voor.
Het voelt overigens wel vreemd om een heel verhaal in het Nederlands te typen, terwijl ik hier vooral in het Spaans en Engels met mensen praat. Dus als je af en toe een zin leest die een beetje vreemd in elkaar steekt, komt het daardoor :-)

Hasta el proximo blog!

1. Stephan:
    Have fun!
  2. Iloon:
    20 februari 2013
    Klinkt allemaal supertof liek!
    Nog heel veel plezier, maar dat komt wel goed zie ik al..
    Groetjes van een jaloerse buitenechtelijkeschoonzus
  3. Juud:
    20 februari 2013
    Klinkt allemaal heerlijk Liek! Nog een kleine tip voor semuc champey als je graag in een hostel wilt slapen: je hebt daar een geweldig hostel, El Retiro, maar die is altijd heel snel vol (weet niet of dat ook in deze tijd van het jaar is) en verder zijn er niet echt hostels daar. Misschien even een dag van tevoren bellen en een bedje reserveren? Oh, en in Flores vond ik Los Amigos echt fan-tas-tisch als hostel! Maar daar heb je vast ook meer :) Geniet er lekker verder van! ;)
    Kus
  4. Chiel en Els:
    20 februari 2013
    Weer een geweldig verhaal en van Spaans/Engelse invloeden op je schrijfstijl is weinig te merken ;-). Op die mercado zou ik wel even willen rondlopen om ingrediënten voor een lekker soepje te scoren (met flink wat pepertjes uiteraard, uche uche..). X
  5. Lieske:
    20 februari 2013
    Jammer dat je de top niet hebt gehaald, maar ik vind je wel verschrikkelijk actief. Je hebt gelijk Liek, je moet eruit halen wat erin zit. Dus vamos!!!!! Hugs
  6. Sandra:
    21 februari 2013
    Wat kun je je al snel redden in het Spaans, meisje, geweldig!
    Dat leert ook snel natuurlijk als je de hele dag niets anders hoort!
    En die bergen, k kan me je gevoel voorstellen, wat een verschil in hoogte, pufpuf.... Wij zijn geen berggeiten maar vissen, Lieke!!
    Ik geniet van je beschrijvingen en je foto's, prachtig. Ga door met genieten!
  7. Selena:
    Liek!

Wat gaaf dat je op reis bent!! Hoelang blijf je weg?
    Heel leuk om te lezen, want alles wat je noemt in Guatamala, ben ik ook geweest. En de (voor mij) hoogtepunten ga je nog doen! Semuc Champey, Lanquin en Tikal! GEWELDIG!
    Heb je al een verblijf in Lanquin? Zo niet...dan MOET je naar Hostel Tipico El Retiro. Dat ga je fantastisch vinden. Kijk maar even op de volgende link om een indruk te krijgen.

Have fun in ieder geval! Maar dat gaat zeker lukken!

Lfs!
  8. Tuur:
    22 februari 2013
    Ik hoop dat het leuk wordt en niet te veel chips eten. Leuke kamer !
  9. Tuur:
    22 februari 2013
    Hoe lang blijf je daar ? Trouwens, waarom zit je daar op school. (uitleg volgt nu door mama). "Maar kan dat niet in het Engels? "vraagt Freek nu. "wat betekent signorita, Pien ?"vraagt Freek. "stinkende poep?" denkt Pien. "Nee. meisje"
    HEEEEEEEL VEEEEL PLEZIER daar aan de andere kant van de wereld. Leuk zo'n verslagen maar vergeet niet om te genieten (Wiel)
    Nuunk nuunk nuunk, Petra
  10. Lieke:
    22 februari 2013
    PiWiFreTuPie, alles gaat heel relaxed hier dus ik ben de hele dag aan het genieten :) Spaans leren is wel belangrijk, omdat ik dat tijdens mijn reis wel nodig ga hebben. De mensen spreken namelijk niet overal Engels. Wat stinkende poep is in het Spaans weet ik niet, die is wel moeilijk hoor! Ik ga nu lekker het zonnetje in en door Antigua slenteren. Het is hier nu namelijk net na lunchtijd (2u), dus we hebben nog wel even zon. Lekker slapen in NL! Liefs Liek
  11. Tuur:
    22 februari 2013
    Ahora vamos a limpiar los dientes e ir a la cama, buenas noches
  12. Chiel en Els:
    22 februari 2013
    Zo Freek, heb je tegenwoordig ook al Spaans op school? Knap hoor!
  13. Casper:
    24 februari 2013
    Hoi zusje,

klinkt allemaal heel erg gaaf joh, geniet van alles en sla alles goed op je harderschijf op. Dan kun je er nog vaak aan terugdenken en natuurlijk verhalen aan ons vertellen!

Heel veel plezier en be safe:)

Je broertje