Nog een stukje Corn Islands met een snuifje Managua

16 april 2013 - Managua, Nicaragua

Tijd voor mijn laatste blog van mijn Centro Amerika reis... :-(

Afgelopen woensdag hebben we met een paar vrienden en bekenden Lisa's laatste avond in Nicaragua gevierd, in stijl met een drankje en megapizza op Little Corn. De ochtend erna heel vroeg met de panga terug naar Big Corn. Supertoffe tijd gehad met mijn reisbuddy, dus het was even slikken bij het afscheid nemen. Gelukkig kunnen we elkaar in Nederland makkelijk opzoeken om herinneringen op te halen, nieuwe gave dingen te doen en onze chica Charlie op te zoeken in Antwerpen. Er is altijd een reden voor een feestje! Ik had met Vera, mijn eerste reismaatje in Guatemala, afgesproken dat we elkaar zouden ontmoeten op Big Corn. Zo geschiedde, dus nog twee nachtjes op het grote eiland doorgebracht. We zaten in hostel Mayflowers, stukje van de haven en bijna direct aan het strand. Niet te vergelijken met de stranden op Little Corn, maar het was alsnog een prettig uitzicht.

De eerste ochtend besloten om te gaan mountainbiken op het eiland en te snorkelen op de verschillende stranden. Omdat mijn fiets echt een schroothoopitem was, hebben we ze bijna meteen weer teruggebracht en zijn we vanaf het strand voor het hostel de zee in gegaan. Bijna drie uur lang de wereld onder water bekeken en een grote tarbit (geloof dat die bij ons gewoon tarbot heet) gezien, en honderden andere mooie visjes. En enorme zeesterren! De zoon van de hosteleigenares, Kenny, zwom achter ons aan om te speervissen. Toen we hem uiteindelijk zagen in het water achter ons, had hij net de grote tarbit gevangen die wij zagen zwemmen. 's Avonds hebben we hem opgegeten volgens lokaal recept: vis met limoen- en pepermarinade in aluminiumfolie gevouwen met tomaat, ui en paprika. Superlekker, dus we hebben ons buikje rondgegeten. Later nog naar een barretje 'downtown' gegaan met zijn vieren; een Engelse kerel die ook alleen reisde wilde graag mee. Toffe avond gehad met lokale danslessen en een beetje te laat naar bed...

De ochtend erna hebben we de panga naar Little Corn genomen omdat Vera daar nog graag een nachtje wilde blijven. Had ik natuurlijk geen problemen mee :-) Zo grappig dat je na een paar dagen terugkomt en mensen je nog herkennen en je naam weten. Dat heb je op een klein eiland. Dewi, Morten en James weer tegengekomen en onszelf getrakteerd om een groot (voor mij tweede) afscheidsdiner bij de Turned Turtle. De eerste steak sinds twee maanden, was erg goed! Ik had bij 'mijn' duikschool gecheckt of ik de night dive kon doen 's avonds, maar ze deden dat helaas maandag pas weer. André, ik zal daar dus nog een keer voor terug moeten. Ga je mee? :-) Heb een brochure meegenomen van een goed hotel hier, bijna direct aan het strand. Is misschien wel iets voor jou en San!

's Ochtends lekker ontbijtje bij Desideri en weer eens goede koffie gedronken. Omdat het zo warm is, heb ik dat een paar weken overgeslagen. Op veel plaatsen kun je alleen de instant zooi krijgen, wat echt níet te drinken is. Heb enorm veel zin in een lekkere cappucino à la mama y papa, en goed bruin brood. En kaas! De kaas hier heeft een soort feta structuur, maar is superzout en smaakt niet zo jofel. Groenten zoals courgette heb je hier niet en ze weten niet hoe ze broccoli goed moeten klaarmaken, dus je krijgt meestal een stukgekookt grijsgroen plukje bij je eten -als je het al krijgt-. Aan de andere kant heb ik genoeg inspiratie opgedaan voor superlekkere smoothies, heb ik ananas herontdekt en ga ik absoluut een poging doen thuis een breakfast burrito te maken. Zonder de refried beans, want die kan ik nu niet meer zien, hahaha. Erg balen dat we thuis geen groene kokosnoot hebben, maar alleen de bruine, harige binnenkant. Water uit een verse kokosnoot is een van de lekkerste dingen die ik hier heb geproefd. Het spul dat in Nederland in de supermarkt wordt verkocht is echt smerig en niet te vergelijken met the real deal. Moet nog op zoek naar een goed alternatief!

De rest van de middag op Big Corn doorgebracht in hostel G&G, een America motel-style hotel vlakbij de haven. Goede, schone kamers en een luxe badkamer zonder houten schrootjes en plastic gootsteen. Voor de verandering erg prettig. 's Avonds nog maar een keertje vis gegeten en gerelaxed bij het strand. Vandaag was een beetje 'n vreemde dag. Omdat de vlucht naar Managua 's middags ging, hadden we niet echt veel zin nog dingen te ondernemen. Nog wel even door het dorp gelopen en wat foto's gemaakt.

Inmiddels zit ik in Managua in Nicaragua's Backpackers Inn, een relaxed hostel in een goede buurt. De taxichauffeur die me hier heeft gebracht, regelt voor morgenochtend om 4.00 uur een taxi naar het vliegveld. Hoop dat hij het niet vergeet :-)

Ik ga de rest van de avond mijn backpack verder inpakken en afscheid nemen van Nicaragua. Zie jullie allemaal weer vanaf woendag of iets later.

Besos!

1. Chiel en Els:
    16 april 2013
    Jammer dat we nu je prachtige verhalen moeten missen maar we zien erg uit naar de mondelinge aanvullingen en een paar flinke knuffels! Goede reis terug en tot morgen! XXX
  2. Juud:
    16 april 2013
    Het klinkt echt heerlijk, die corn islands, behoorlijk paradijselijk! Goede reis voor morgen Liek!
    Xx
  3. André:
    16 april 2013
    Strak plan, helemaal goed, we gaan een keer (terug)!
  4. Lieske:
    17 april 2013
    Als ik het goed begrijp ben je nu al terug. Ik zal je gave verhalen ook missen, evenals je prachtige foto's. Hugs .