Blog 5: Lanquin en Semuc Champey

6 maart 2013 - Lanquín, Guatemala

Woensdagochtend om half 8 vertrokken uit San Pedro. Rond 12u Antigua binnengerold en nog even geluncht met Vera. Mijn bus naar Lanquin vertrok om 14u, en omdat we maar met twee personen in de shuttle zaten konden we redelijk doorkarren. Uiteindelijk pas om half 10 's avonds in Zephyr Lodge in Lanquin aangekomen na een uur hobbelen en butsen over de zandweg van Cobán naar Lanquin. Wel erg fijn om hier eindelijk weer bos en natuur te ruiken in plaats van uitlaatgassen in de stad. Nog even autistisch een biertje gedronken in de bar en op tijd gaan slapen.

Donderdagochtend aangehaakt bij paar andere mensen in de bar gehangen. Een paar Nederlanders tegengekomen en met hen plannen gemaakt om naar El Salvador te gaan, maar dat ga ik toch niet doen. Tijd gaat te snel en dan zou ik te weinig tijd hebben voor Nicaragua. Veel gehangen in de bar met uitzicht op de bergen in mijn Lanquintijd. Kon er nog wel een week of twee blijven... Ik kwam op de tweede dag een groepje Amerikanen tegen, superrelaxte kerel in hun 50s, met een jongere kerel en een jongere Canadees. Veel gelachen en info uitgewisseld. Eén van hen, Dave, heeft een huis in Mexico en ik heb hem beloofd dat ik de cancooler die ik van hem kreeg (voor degenen die dit niet kennen: een condoom voor om je biertje, blijft ie lekker koel), op vreemde plaatsen zou fotograferen als Facebookcampagne. Houd mijn pagina dus in de gaten :) Op die manier kan ik in ieder geval wel een gratis verblijf in Mexico regelen, haha. Voor een volgende reis dan, dat wel.

Afgelopen zaterdag de tour naar Semuc caves gedaan. Supertof en heel erg mooi. Het was nogal koud dit weekend, dus niet al te lang in de pools kunnen poedelen. Wel mooie plaatjes geschoten. De klim naar el mirador (uitkijkpunt over Semuc pools en de bergen eromheen) was weer pittig voor me, maar ben er wel gekomen. In de grotten zelf was het pikdonker, dus met kaarsje in de hand rondzwemmen en klimmen over de stenen. Op een aantal plaatsen kon je een stukje rots opklimmen met een touw, maar ik heb gekozen voor de ladder-optie. Ik zit nog te vroeg in mijn reis om nu al een enkel te verstuiken of iets anders naars. Vlak voor het eind van de grotten was een klein gat waar je half ondersteboven in moest kruipen, om je vervolgens te laten vallen in een zwart gat. Het was maar 1,5 meter volgens de gids maar ik vond het maar niets. Toen de hele groep erdoor was, werd ik gelukkig boos genoeg op mezelf om het toch te doen en dat was wel een kick. Inderdaad maar 1,5 meter diep, haha. De ropeswing in de rivier en de sprong van de brug (7m) heb ik wel overgeslagen.

De dagen erna lekker gehangen en de helft van het vierde deel van Game of Thrones gelezen. Een van de kerels die bij Zephyr werkt, had die toevallig liggen dus dat was een mazzeltje. Nu moet ik dus alsnog het vierde deel vinden om de laatste helft te lezen... Zal ik de komende dagen overigens niet veel tijd voor hebben.
Mijn maag speelt nog steeds op dus denk dat ik hier bij een farmacia maar een pilletje moet gaan halen tegen parasietjes. Die komen hier nogal vaak voor en leggen je maag overhoop. Niet fijn als je veel in de bus moet zitten, zoals ik nu de komende dagen.

Ik heb bijna een volle week in Lanquin gezeten, dus ga nu als een speer verder. Net aangekomen in Flores en ik ga vannacht om 3u met de bus naar Tikal voor de sunrise-tour bij de Maya-ruïnes. Ben erg benieuwd hoe de jungle wakker wordt :) De ruïnes in Tikal zijn de enige in Guatemala (en volgens mij in de rest van de wereld) die midden in de jungle liggen. De sunrise-tour is dus wel een unieke ervaring omdat je allerlei dieren kunt zien die je als toerist overdag zeer waarschijnlijk mist. Lekker apies kijken en de ruïnes opklimmen om de zonsopkomst te zien.
Morgenavond om 20.30 heb ik de nachtbus terug naar Guatemala city. Daar ben ik dan 7 maart (gefeliciteerd mam!) en pak ik de volgende bus naar Nicaragua. Ik sla Honduras dus over qua echt bekijken, al reis ik er wel doorheen. Nog geen idee waar ik precies naartoe ga; misschien Léon of Esteli. Zal wel zien.

Het plan voor Nicaragua is redelijk vast. Ik wil eerst het noorden en de westkust een beetje verkennen en dan dwars door het land naar de oostkust reizen. Als ik het goed uitkien, ben ik daar ongeveer twee weken voor vertrek en dan kan ik nog twee weken duiken op de Corn Islands. Dit zijn nog redelijk on-ontdekte eilanden 70km uit de oostkust van Nica, en je schijnt daar fantastisch te kunnen duiken. Geen verkeer, dus 's nachts superstil en alleen de Caribische zee om me heen. Heb er nu al zin in :D Vanaf de Corns vlieg ik dan terug naar Managua, dan ben ik op tijd voor mijn vlucht terug naar huis.

Kan niet geloven hoe snel de tijd gaat. Dit is al mijn vierde week hier en met de busreizen voor de boeg ben ik tot zondag onderweg. Dan zijn er nog iets meer dan 6 weken over voor heel Nicaragua. Wel fijn, kan ik nog eens een paar dagen blijven hangen als een plaats me goed bevalt.

Ik heb geen idee wanneer ik weer in de gelegenheid ben om een blogje te plaatsen. Het internet in Lanquin was erg slecht maar even afgesloten zijn van de internetwereld is ook wel lekker. Jullie zien het vanzelf wel :)

Overigens, voor alle mensen wiens verjaardag ik heb gemist de afgelopen dagen: alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ben het niet expres vergeten, maar tijd slipt een beetje door je vingers als je in een plaats als Lanquin bent :)

1. Lieske:
    6 maart 2013
    Ik vind dat je maar enge dingen doet, maar ja jij bent nog jong! Wederom genoten van je reisverhaal en natuurlijk je foto's. De tijd gaat inderdaad snell, maar in de komende zes weken kun je nog volop je hart op halen aan allerlei nieuwe avonturen. Hugs
  2. Wilmie:
    Hoi Lieke,
    Je hebt het zwaar te verduren, met al die hobbelwegen onderweg.
    Maar ook lachwekkend op z'n tijd lijkt me.
    Wat een mooie foto's heb je gemaakt, en je reisgenoten lijken me ook super leuk. Jonge gezellige mensen zo te zien.
    En wat ben je actief met klimmen, zwemmen, grenzen verleggen, of opzoeken.
    Ik kan me voorstellen dat de tijd vliegt als je de tijd aan jezelf hebt. De semuc pools, jouw foto's zijn zeker zo indrukwekkend, als de foto's die ik al met je moeder had bekeken. Wij gaan zaterdag richting Breda om haar verjaardag te vieren( ik zal ze een extra knuffel geven namens jou) O.K.
    Een hele fijne voortzetting van je reis, ik hoop tot snel.

Groetjes, knuffel, PIWI
  3. Chiel en Els:
    6 maart 2013
    Weer een prachtig verhaal met geweldige foto's. Zo zijn we er telkens toch een beetje bij. Je blijft ook maar grenzen verleggen! Supertrots ;-)
    Goeie reis vanavond en hopelijk kun je een beetje maffen in de bus.
    Dikke zoenen en knuffels XXX
  4. Sandra:
    7 maart 2013
    Ik kreeg het spaans benauwd van je grotten avontuur....
    Maar je hebt het maar mooi wel gedaan!
    Hoedje af, dame!
    Wij gaan ook even een paar dagen de bergen in, genieten van het mooie weer, jij lekker door gaan met onvergetelijke ervaringen opdoen!! Liefs, San