Dagje strand, el cerro de la cruz y el mercado

16 februari 2013 - Antigua Guatemala, Guatemala

Woensdag zijn we met de hele school naar San José gereden, een havenplaatsje ongeveer een uur rijden van Antigua. In de chickenbus! Gare, gepimpte, oude Amerikaanse schoolbussen. Mét kruisbeeld aan de achteruitkijkspiegel. Een beetje divine blessing heb je ook wel nodig als je hier de weg op gaat. Volgens mij hebben ze hier een Nederlandse wegenspecialist ingehuurd, want op de gekste plekken hebben ze verkeersdrempels gelegd. Haalt er wel lekker de snelheid uit. Om de 10 meter ruik je hier andere dingen, de een fijner dan de ander. En rijden door dorpjes aan de voet van een vulkaan, langs sloppendorpjes, koffieplantages en prachtige bergen is echt beter dan welke film dan ook. Overigens ook veel armoede, zoals in sloppendorpjes langs de weg. De mensen zijn er niet minder vrolijk door; iedereen lacht en is vrolijk en groet je als je langskomt, ook in Antigua zelf.

Op de weg van Antigua naar San José heeft een rivier vorig jaar in het regenseizoen een brug weggespoeld. Ze hebben er nu een stalen versie voor teruggezet, die misschien iets meer kan hebben. het is bizar te bedenken dat de droge bedding straks een snelstromende rivier is die hele stukken land inneemt. Er lagen nu alleen enorme rotsblokken in het zand, maar de rivier no hay agua... Tot over een maandje of twee dus.

San José was overigens enorm smerig en erg druk, maar wel tof om te zien. Elke vierkante meter wordt benut en op elke meter zie je weer iets nieuws. We zijn met z'n allen in een soort hotel geweest en na een paar uur Spaanse les bij het zwembad: vamonos a la playa de negra! Erg tof, zwart strand. Bij een paar stenen banken onder grote parasols neergestreken met cuba libre, cola en cervezas. Me gusta :) Met iedereen uit het huis de zee ingedoken. Supermooi trouwens: dun laagje water over het zwarte zand; is net een enorme spiegel. Het zand is zwart door de vulkanen en door de zon nogal heet. Bijna blaren op je voeten als je naar de zee wilde lopen zonder slippers. Zeewater was goed op temperatuur maar onwijs smerig. Ik maakte me meer zorgen over 'the suspicious yellowish foam' op de golven dat in plakkaten van ongeveer drie meter doorsnee naar het strand dreef, en waar wij ook doorheen zwommen. Een andere man van de school had een luier om zijn been drijven, dus die was er snel klaar mee. Tijdje bodysurfen (mijn conditie is echt bagger maar het was wel heel tof om te doen) en golven ontwijken en daarna geluncht bij het hotel aan het zwembad. Rest van de middag lekker chillen in de zon en weer terug naar Antigua. 's Avonds thuis kaarten met de club en cervezas drinken. Het was de laatste avond voor Dom en Phil; zij zijn donderdagochtend vroeg teruggevlogen naar de States. Stuk stiller in het huis nu zonder los gringos americanos. Nu moet ik trouwens wel zelf de kakkerlakken doodmeppen, want tot woensdagavond deed Dom dat nog netjes, hahaha. Ze zitten gelukkig niet in mijn slaapkamer. Althans, ik heb ze er nog niet gezien...  Na deze reis my weatherstand wíll be to write home about ;-)

Nog een fun fact: Guatemala had een goed spoornetwerk, maar omdat mensen hele stukken rails hebben 'gerecycled'  - ergo geld kregen voor het inruilen ervan - ligt het hele treinnetwerk op zijn gat.

Donderdag weer les en erg veel gedaan, dus muchos huiswerk para mi. Ben al een aardig eind op weg en het gaat eigenlijk best goed.  Vloeiende zinnen komen er nog niet echt uit, maar ik zit op een aardig niveau Spenglish dus over een week is het solo Español. Ik heb vandaag ook besloten nog een week in Antigua te blijven en meer Spaanse lessen te nemen. Er zijn verder genoeg dingen te doen hier en 's middags kun je goed tripjes maken naar plaatsen in de omgeving. Ik wil na volgende week afsluiten met drie dagen Semuc Champey en vanaf daar door naar Tikal, de Maya-ruïnes. Via Cobán dan de grens over naar Honduras, als het zo ver is. Zo is er toch al een plan!

Donderdagmiddag met paar mensen van de school de Cerro de la Cruz opgeweest, een berg(je) aan de rand van Antigua. Super uitzicht op Antigua en iets minder op vulkaan Agua, want het was natuurlijk bewolkt. Zondag ga ik met een huisgenootje vulkaan Pakaya op, dus we duimen dat het wolkenvrij is anders kun je nog geen meter ver zien als je eenmaal boven bent. Mijn voeten hebben er overigens wel een beetje moeite met al dat gewandel, want die zijn de rust van kantoor gewend... Op tijd gaan slapen want daar ben ik nog niet zo aan toegekomen deze week.

Vandaag (vrijdag) weer een erg volle Spaanse les, maar mijn lerares is erg tevreden over me en ik kan toch wel redelijk antwoorden in het Spaans op simpele vragen. 's Middags met Emilie (andere huisgenoot) Antigua doorgeslenterd en onze ogen uitgekeken in de Mercado. Dat is een enorm grote overdekte markt, waar je àlles kunt kopen. Groenten, fruit en noten, bloemen, kleren, autoradio's, cornflakes, hamburgers... you name it. De kip lag lekker te sudderen in de zon zonder koeling, dus daar zijn we ver vandaag gebleven. De geur van de rauwe vis die ruim een dag in 28 graden ligt te broeien was niet erg tof maar de bloemen roken wel erg lekker, haha.
Vanavond gaan we lekker biertjes drinken bij Porque no, een huiskamerkroegje hier om de hoek. Zal mij benieuwen... Morgen nog een ochtend Spaans en dan heb ik ook 'weekend'. Ben stikbenieuwd naar Pakaya, dus zal na zondag zeker wat foto's plaatsen! Voor nu even wat foto's van de eerste paar dagen.

Adios amigos!

1. Chiel en Els:
    16 februari 2013
    Leuke foto's Liek, ook van het huis! Toch ietsiepietsie duidelijker dan via Skype ;-). Was fijn je even te spreken (nou ja, even...). Veel plezier morgen op de vulkaan en we duimen mee voor helder weer! Knufs
  2. Chiel:
    16 februari 2013
    Puppie, heerlijk over je belevenissen te lezen. Hoorde van mam dat je geskyped had met haar. Leuk om dan daadwerkelijk te zien wat jij ziet. Wat een tegenstellingen in dat land zeg. Dikke zoen
  3. Juud:
    16 februari 2013
    Hee Liek, have fun op de Pakaya vandaag! Hoop dat er wat lava te zien is en je mooi uitzicht hebt :) San José klonk ook geweldig! Tof dat zich al een reisplan begint te vormen, klinkt goed! Ben benieuwd naar je volgende verhalen, en enjoy las cervezas!
    xx
  4. Wilmie:
    Hallo Liek,

Mooie foto's, wat een kleurrijk huisje, en kamertje heb je. Ik had niet gedacht dat de streek waarin je nu zit zo groot is. Het klinkt zo klein. En wat leuk dat je in je verhaal ook al woordjes gebruikt die je hebt geleerd. Zelfs mij komen er enkele bekent voor. Ik weet alleen de betekenis niet. Hopelijk blijven de de kakkerlakken weg van je kamertje. En anders zul je ze toch zelf moeten verwijderen. Voor morgen wens ik je een grandioos uitzicht. Dan kunnen wij de volgende keer ook van mooie foto's genieten. Veel succes met het verder leren van de taal.
    Groetjes, liefs Wilmie
  5. Lieske:
    16 februari 2013
    Om jaloers op te worden. Je belevenissen en wat je daarvan via je foto's laat zien. Natuurlijk gun ik je het van harte, maar dat wist je al. Kijk uit naar je volgene verhaal en je foto's. Hugs.